V této části rešerše, analýzy vypočítáme, kolik skutečně přispíváme do ruského státního rozpočtu kvůli tomu, že stále odebíráme ruskou ropu. Výpočet se snažíme udělat konzervativní, na konci přepočteme výsledek například na počet ruských tanků – vzhledem k tomu, že ruský rozpočet má jasnou válečnou prioritu, je takový přepočet bohužel namístě.
Kolik odebíráme ruské ropy Urals pro Litvnínov a za kolik peněz
Nejdříve se podíváme do databáze STAZO, abychom zjistili, za kolik peněz celkově odebíráme ruskou ropu. Jak tam vyhledávat údaje o dovozu ropy jsme si ukázali v předchozí části rešerše o ruské ropě.
V minulém roce jsme odebrali přes 4,1 milionů tun ruské ropy za cenu skoro 54 miliard. To je bohužel cena skoro 79 dolarů za barel. To byl turbulentní rok a bylo by nefér hodnotit ho. Chceme se dívat spíše i do budoucnosti a debatovat, proč nesnižujeme podíl ruské ropy v roce 2023.
V minulé části jsme si řekli, že podíl ruské ropy se ke konci 2022 a začátku 2023 zvýšil až nad 56%, nyní za jakou cenu jej bereme. V lednu jsme dle STAZO odebrali ropu za 3,5 miliardy korun a bylo to 430 tisíc tun. To dělá již mnohem příznivější cenu přibližně 48 USD za barel. V další části se podíváme, kolik z toho jde do ruského státního rozpočtu a kolik jsou náklady těžby.
Jaký podíl z těžby ruské ropy jde do ruského státního rozpočtu přes daně MET a ED
Ruská ropa je daněna především daní za těžbu MET (Mineral extraction tax) a exportní daní ET (Export duty), jak je popsáno na stránce Energy and clean air:
There are two significant taxes on Russia’s oil exports: the Mineral Extraction Tax (MET) and the Export Duty (ED). For 2022, the target rate for the MET in 2022 was 18,219 RUB/t (appr. USD 37 per barrel), based on an assumedaverage selling price of USD 62.2/barrel, and the export duty is set at USD 5.9 per barrel. These high rates of tax demonstrate that oil production costs in Russia are very low and at current selling prices, the clear majority of sales revenue is retained by the state as tax, making funds available for financing the full-scale invasion of Ukraine.
Jak je vidět, především daň MET tvoří většinu složky ceny ruské ropy a celkové zdanění při prodejní ceně 62 USD za barel tvoří až 70% ceny. Chtěli jsme si tuto úroveň zdanění ověřit z nezávislého zdroje. Jak ukazuje web Statista, takto se opravdu řádově daň pohybuje.
The mineral extraction tax (MET) on oil in Russia was set to increase to 17.18 thousand Russian rubles per ton by 2024 under a „refundable (negative) excise tax“ mechanism, which aimed at transferring tax burden from export duties to the MET between 2019 and 2024. In 2018, the MET on oil amounted to 10.66 thousand Russian rubles per ton.
V další části budeme používat konzervativnější výši zdanění, abychom byli s výsledky naší analýzy spíše opatrnější – i proto, že jde obtížně odhadnout, jaká úroveň zdanění existuje při ceně kolem 48 dolarů za barel. Snahy ruského státu odvíjet zdanění od menší slevy z Brent ukazují, že míra zdanění se dostane až na hranu možného pro těžaře. (poznámka – stejně tak výši té menší složky zdanění ED máme potvrzenu z nezávislého zdroje).
V jiném zdroji (CNN) je odhadován náklad za těžbu ruské ropy takto:
The consultancy Rystad Energy estimates that the cost of production for Russia is between $20 a barrel and $50, depending on how the numbers are crunched.
Výpočet, kolik jsme poslali korun do ruského státního rozpočtu za leden 2023
Při následujícím výpočtu vyjdeme z předcházejících zdrojů a lednové ceně 48 USD za barel pro dodávky ropovodem Družba do České republiky. Spočítáme, kolik jsme tedy za leden 2023 „přispěli“ do ruského státního rozpočtu.
Při ceně 48 USD za barel bychom mohli používat zmíněné zdanění 70%, ale to už bychom se mohli dostat pod výrobní náklady a nesprávně je nezahrnout. Existují předpoklady, že je pro rusko výhodné nám dodávat i za takto nízkou cenu, protože ropy je přebytek a také administrativně je mnohem snazší prodávat „své jisté“ než obtížně shánět stínovou flotilu tankerů a přeprodávat do Číny a Indie (což je pro ruský státní rozpočet poměrně nepřehledná cesta – k tomu se dostaneme v další části rešerše).
Nicméně nepředpokládáme, že by zdanění šlo na úkor základních nákladů na těžbu. Vyjdeme tedy z nákladů na těžbu 20 USD za barel ropy Urals, což činí při ceně 48 USD za barel úroveň zdanění 58%.
Jednoduchým výpočtem pak zjistíme, že za leden jsme poslali do ruského státního rozpočtu přes 2 miliardy korun.
Český příspěvek za ropu do ruského rozpočtu – přepočet na tanky T-80MS
Dvě miliardy korun měsíčně jsme za leden poslali do ruského státního rozpočtu, neboli (pokud bychom takto pokačovali) 24 miliard korun bychom poslali za celý rok 2023. V minulém roce to bylo mnohem více, jak jsme ale zmiňovali, to byl turbulentní rok. Důležité je snižovat ty platby ruskému režimu co nejrychleji nyní. Má smysl obojí – posílat Ukrajině zbraně na obranu, ale zároveň redukovat co nejrychleji zdroje ruského rozpočtu, aby se dostal do potíží a snížit tak válečné utrpení.
Vyhledali jsme cenu nejmodernějšího tanku T-80MS která činí asi 4,5 milionů dolarů, 100 milionů korun.
Basic T-72s cost about $500,000, the new T-90Ms reportedly costs around $4.5 million.
Jednoduchým přepočtem pak zjistíme, že za leden jsme přispěli Rusku ekvivalent 20 nejmodernějších tanků T-80MS. A pokud takto budeme pokračovat, za celý rok 2023 tedy můžeme za ruskou ropu zaplatit ekvivalent 240 nejmodernějších tanků – což je více, než jsme naopak poskytli Ukrajině. Z toho je vidět, jak důležité je redukovat podíl ruské ropy. V minulých částech rešerše jsme si ukázali, že je to možné.
V sedmé části se zabýváme tím, jaká situace panuje ohledně přepravy ruské ropy po moři – kam může mířit, když nepůjde do ČR – a hlavně za jakou cenu.