Rešerše 7: Jaké jsou možnosti pro export ruské ropy po moři – když nezamíří do ČR?

Evropa odmítá ruskou ropu a jak jsme napsali v předchozích částech rešerše, Česká republika by také mohla a měla snižovat podíl ruské ropy, aby omezila přísun peněz do ruského válečného rozpočtu. V této části zkusíme nastínit, co se ale děje s ruskou ropou, pokud nezamíří do Evropy.

Situace v této oblasti je nepřehledná a nebudeme se tedy pokoušet o komplexní analýzu – spíše opravdu jen nástin okolností. Začneme pesimističtějším článkem o tom, že skutečná prodejní cena do Indie a dalších zemí je vyšší, než cenový strop. Optimističtější zprávy hovoří o tom, že tankery s ruskou ropou často čekají na moři, nebo jezdí od přístavu k přístavu a cena logistiky se pak velmi zvyšuje na úkor příjmů ruského rozpočtu. Přidáme také odkaz na zprávu o škrtech v těžbě ruské ropy a další zdroje.

Cena ruské ropy při dopravě tankery

Reuters přinesly v únoru 2023 zprávu, že cena dopravy v tankerech pro ruskou ropu se začala snižovat.

Moscow’s oil export revenues fell by 40% year-on-year in January, Russia’s finance ministry has said, as Russian crude was sold at discounts of $15-$20 per barrel to China, India and Turkey, while shipping it also cost $15-$20 per barrel.
But freight rates for Russian oil eased in February from December-January levels as more shipowners entered the market, raising tanker availability for Russian barrels, traders said.
“Freight cost to travel from the Baltic to India has fallen sharply, supporting the prices (for Urals),” a trader for the Russian crude oil grade said.
Traders estimated and Reuters calculations showed the cost of shipping a 100,000 tonne cargo from a Baltic port to India amounted to $8.5 million-$9 million in March or $11.8-$12.5 per barrel compared with $16.6 per barrel in February.

Stále jsou to vyšší ceny než za dopravu Družbou. Nenašli jsme celkové náklady na dopravu tímto ropovodem, ale tato doprava se uvádí v různých zdrojích jako nejlevnější. Jako ilustrace poslouží v současnosti asi nejdražší složka této dopravy – paradoxně doprava přes napadenou Ukrajinu.

According to a notice from Ukrtransnafta to Russian oil pipeline operator Transneft, quoted by Bloomberg, the base transit rate, applied to the shipment of oil for 100 kilometres across the network, will go up by over 18% to €13.60 per 1 tonne ($1.91 per barrel).

Jistě, pokud snížíme odběr přes Družbu, bude na tom Ukrajina tratit – ale pokud vydělá 2 dolary za barel a Rusko za něj vydělá minimálně 28 dolarů (jak jsme vypočítali v předchozí části rešerše), tak to opravdu není pro Ukrajinu ani naši obranu výhodné.

Kolik Rusko dokáže exportovat po moři, jaká je cena a problémy

Další zdroje uvádějí různé problémy. Například Rusko snížilo těžbu ropy o 500 000 barelů denně (5% ruské těžby), což vykládalo jako odvetu a krok ke zvýšení ceny. Někteří o tom pochybují a píší, že možná je omezení ropy spíše krokem z donucení (není odběr) i když toto nebylo cílem embarga (cílem je snížit příjmy Ruska z ropy, ne omezit množství a zvyšovat globální ceny), logicky se problémy s logistikou objevily:

“If Russia is going to have to lessen production — even for a period — it would rather try and give the impression that it is choosing to do so or is in control rather than that this is being forced on it by Western governments’ policies,” said Richard Bronze, head of geopolitics at Energy Aspects, a research firm.
Mr. Novak said the production cut would “contribute to the restoration of market relations.” He also appeared to counter the idea that Russia was having trouble finding buyers for its crude. “Today, we are fully selling the entire volume of oil being produced,” he said, according to Interfax.

After the invasion of Ukraine, Russia’s oil output has held up better than many analysts expected. Russian companies found markets in India, Turkey and elsewhere to compensate for the loss of their key customers in Europe. But Russia has begun to collect less money from its oil sales. Late last year, the Kremlin conceded that oil revenues, a critical part of the country’s budget, would become “less predictable.”

Další citace k tématu

V prosinci 2022 o cenách přepravy ruské ropy na webu Bloomberg


Owners who are still willing to load Russian crude are attempting to charge more for the risk. Baltic Sea-to-India rates are being discussed at about $15 million — or $20 a barrel — for loadings after Dec. 5 when new EU restrictions kick in, said shipbrokers. That’s a sharp increase from $9 million to $11.5 million before.

V lednu 2023 o lodích pro ruskou ropu od Reuters:


The executive with the Chinese firm involved in the shipments estimated a total of 18 Chinese supertankers and another 16 Aframax-sized vessels could be used for shipping Russian crude in 2023, enough to transport 15 million tonnes a year or about 10% of total Urals exports.

V březnu 2023, popsal problémy s čekáním tankerů s ruskou ropou Bloomberg:

About 1.2 billion barrels of crude oil were on the water last week, the highest for this time of the year in data going back to 2016, data from Vortexa Ltd. showed.

Two tankers that carried Russia’s flagship Urals crude to the mouth of the Persian Gulf have stayed put since they arrived months ago.

At least four tankers with the nation’s ESPO crude have waited for weeks with some visiting one Chinese port after another, while around 4.4 million barrels of diesel-type fuel from Russia were kept at sea in early March in its largest buildup in at least seven years.

Politico také v březnu 2023 pro změnu uvádí, že část ropy si stále hledá cestu do Evropy:

A complex network of shipping companies, carrying the flags of inscrutable offshore jurisdictions, adds a further layer of mystery; some have been accused of helping Russia to hide the origin of its crude exports using a variety of different means.
“Unlike pipeline gas, the oil market is global. Swap and netting systems, and mixing varieties are common practice,” said Mikhail Khodorkovsky, a prominent exiled critic of Putin and the former CEO of oil and gas giant Yukos.
“The result of the embargo is a significant increase in Russian transportation costs, a significant redistribution of income in favor of intermediaries, and some additional discount due to the narrowing of the buyers‘ market.”

Financial times vysvětluje jeden z důvodů zmatku ve znalostech o ceně ruské ropy dopravované po moři:

The pricing anomalies have implications for Moscow’s tax haul. The average post-embargo price for all Russian crude blends exported in December was close to $74 a barrel, according to the customs data. That is only $10 below Brent prices for the same period and well above the $60 cap.

But the Urals price quoted by pricing agency Argus, which is Russia’s main reference point for calculating tax, averaged just $43 during the same month. Argus says the discrepancy is because the price paid by countries such as India includes shipping and insurance costs. These have soared as Russia has redirected volumes that were primarily shipped from the Baltic to Europe, while western sanctions have restricted access to tankers.

Proběhla také informace, že další nevýhodou prodeje ruské ropy do Indie je hromadění indických rupií namísto západní měny.

Moskva si ale za rupie nemá moc co koupit, buď proto, že jde o zboží pod sankcemi (například elektronika nebo různé součástky důležité nejen pro vojenský průmysl), nebo proto, že Indie žádané zboží nemá. A jak připomíná Tanvi Madanová, Indie na platbě v rupiích poměrně silně trvá.

AKTUALIZACE: Velice zajímavý článek o dodatečných platbách při převozu ruské ropy. Doprava do Indie má činit asi 9 dolarů za barel, ale ve skutečnosti stojí až 18 dolarů za barel. Jde o způsob obcházení cenového stropu 60 dolarů za barel. Více o rozdílu ceny ropy Urals na Baltu a v Indii napsal v podrobném článku Financial times.

Shrnutí – jak se daří Rusku prodávat po moři ropu, kterou nechce Evropa

Situace je nepřehledná, ale jisté je, že prodej po moři přináší Rusku organizační, technické i finanční komplikace. Jistě, existují zprávy, že některé země kupují ropu nad cenovým stropem. Nicméně z logiky věci vyšší cenu za dopravu ruské ropy musí někdo zaplatit – pokud je to kupec, o to větší bude žádat slevu. Zároveň jsme uvedli údaje o tom, že některé lodě bloudí nebo dlouho čekají, než jsou vyloženy. Rusko snížilo těžbu o 5% – všechno jsou to střípky a oficiálně bude samozřejmě Rusko tvrdit, že je v pohodě a udalo všechnu svou ropu. Za vše mluví pád příjmů v lednu 2023, i když v dalších měsících se zřejmě sníží, tak ukazuje na to, jakým problémům čelí.

Na základě všech uvedených zdrojů si dovolujeme tvrdit, že snižovat podíl dovezené ruské ropy má smysl – nejen morálně, ale i finančně (oslabí ruský válečný rozpočet, uspíší konec války).

V osmé části naší rešerše se věnujeme otázkám, které nám přišly: jak by redukce ruské ropy zatížila český rozpočet, jak jsou na tom okolní země a další.

Celkový přehled rešerší naleznete zde.