Představujeme první část rešerší, které budeme průběžně vylepšovat. Tato první část je psána v březnu 2023.
Mediální pokrytí bavorského povolení vyššího čerpání přes ropovod TAL v červenci 2022
Základem naší dosavadní snahy je fakt, že se v červenci 2022 psalo o možnosti ihned čerpat více neruské ropy přes Alpy. Ze zpráv vyplývá, že okamžitá možnost navýšení platí od té doby, ale z neznámého důvodu o tom zástupci vlády informovali jen jako o záložní možnosti. Nikdo z novinářů se dle dostupných zpráv nezeptal, zda tedy přikročíme ke snižování podílu ruské ropy již v roce 2022 (to se nestalo, podíl jsme navýšili, viz další části rešerše) nebo 2023 – tedy včas, aby to přispělo k vyčerpání ruské ekonomiky a utlumení války. Nechceme čekat na konec 2024, plné rozšíření ropovodu TAL, to už Ukrajině, potažmo naší společné obraně příliš nepomůže.
Zásadní je v tomto vyjádření společnosti MERO:
Toto provozní povolení umožní okamžitě čerpat vyššími průtoky na celé trase ropovodu TAL a tím zvýšit celkovou kapacitu ropovodu TAL. V současné době se kapacita TAL pro dodávky do ČR pohybovala mezi 3 – 4 mil. tun ropy ročně. „Bude možné využít maximální výkon ropovodního systému a navýšit výkon ropovodu o několik procent,“ uvedl Zdeněk Dundr, místopředseda představenstva a provozně-technický ředitel společnosti MERO ČR.
V ročním úhrnu to představuje 1,5 – 2 mil. tun dodatečné přepravní kapacity, kterou by v případě výpadků dodávek ropovodem Družba mohla ČR využít. Tato kapacita společně s nouzovými státními rezervami ropy vytvoří podmínky pro bezpečné zásobování tuzemských rafinérií v případě krizové situace v oblasti dodávek ropy.
Zdroj Aktuálně.cz z července k tomuto prvnímu rozšíření kapacity TAL v červenci 2022 uvádí:
Loni se do Česka dovezlo podle statistiky ministerstva průmyslu 6,8 milionu tun ropy, meziročně o 10,8 procenta více. Polovina pocházela z Ruska. Ropovod Družba do Česka přepravil 48,8 procenta ropy, ropovod IKL zbytek.
Ministerstvo financí v tiskové zprávě uvedlo, že provozní povolení pro německou část ropovodu umožní maximální výkon ropovodního systému. Dosud byla kapacita pro dodávky do Česka mezi třemi až čtyřmi miliony tun ročně.
„Je to dobrá zpráva pro náš stát, protože v ročním úhrnu přinese zvýšení kapacity TAL 1,5 až dva miliony tun dodatečného přepravního objemu, který bychom mohli v případě výpadků dodávek ropovodu Družba využít,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Další zdroje popisující stejnou záležitost:
– https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/analytici-zvyseni-kapacity-ropovodu-tal-odpouta-cr-od-zavislosti-na-ruske-rope/2231423
– https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-byznys-komodity-dluhopisy-bavorsko-zvysi-kapacitu-ropovodu-ktery-vede-i-do-ceska-208904
Zpráva ministerstva financí ohledně vyššího čerpání přes ropovod TAL v červenci 2022
Ministerstvo financí původně v červenci 2022 ve své zprávě psalo o 17% kapacity TAL navíc (jak výše uvádějí mediální archivy), v listopadu byla zpráva na webu aktualizována a píše se tam již spíše o TAL+ rozšíření na konci 2024. O červenci 2022 tam zůstala následující zmínka:
Již v červenci vešlo v platnost provozní povolení od bavorské vlády pro německou část ropovodu TAL, které umožní maximální výkon ropovodního systému.
Společnost MERO uvedla v odpovědi na náš dopis:
Společnost MERO nepřetržitě intenzivně pracuje na zajištění dostatečných přepravních kapacit na ropovodu TAL, tak jak je uvedeno ve Vámi zaslaném dopise a jak bylo prezentováno v médiích.
V srpnu 2022 byl na několik dnů zastaven ropovod Družba, při té příležitosti bylo například na Novinkách publikováno i vyjádření ministra průmyslu:
„V případě nutnosti má stát také k dispozici strategické rezervy na téměř 90 dnů. Kromě toho bude v příštích měsících možné využít část volné kapacity ropovodu TAL, prostřednictvím kterého by bylo možné ropu do rafinérie v Litvínově během několika týdnů dopravit,“ doplnil.
Další vyjádření podporující možnost navýšit dovoz přes ropovod TAL již před technologickým zkapacitněním:
„Myslím, že zhruba čtyři měsíce bychom bez Družby čistě ze zásob vydrželi. Současně by se ovšem stát snažil navýšit dovoz vyrobených paliv ze zahraničí,“ popisuje možný scénář Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. „Také by asi částečně šlo navýšit dovoz ropy ze Západu přes Transalpinský ropovod, i když jeho kapacita je z velké části dnes zaplněná,“ doplnil.
„Celý tento souhrn faktorů, včetně využití kapacitních oken v TAL, by vedl k tomu, že bychom dokázali už nyní fungovat až rok bez ropy z Družby. Věřím, že ke konci roku 2024 už bude TAL Plus dokončen, a Družbu tak plně nahradíme,“ uvedl generální ředitel MERO Jaroslav Pantůček.
Dále to napřímo potvrzuje ředitel MERO v rozhovoru pro Lidovky.cz
Část studie, již jsme nechali zpracovat v roce 2014, zůstala v TAL, protože u nás tehdejší ministr financí Andrej Babiš celý projekt majetkového vstupu i posílení kapacity ropovodu odsuzoval. A TAL se rozhodl, že část z námi navržených opatření udělá sám. První část byla i bez našeho přičinění dokončena v pololetí letošního roku a kapacita přepravy tak narostla zhruba o dva miliony tun ropy ročně. Toto množství máme – i díky povolení bavorských úřadů – k dispozici už od letošního léta nad rámec naší obvyklé přepravy.
Bereme to jako potvrzení, že dodatečná kapacita ropovodu TAL je skutečně k dispozici. Nicméně již před tímto navýšením existuje dostatek informací, že ropovod TAL disponuje sezónními kapacitními okny – tomu se budeme věnovat ve 2. části naší rešerše.
Celý přehled částí rešerše naleznete na úvodní stránce nebo na přehledu rešerší o ropovodu TAL a ruské ropě.