V minulých dílech analýzy jsme se zaměřovali především na logistiku ruské a neruské ropy a na další aspekty celého problému. Překvapivě se v poslední době objevily náznaky (nebo spíše výmluvy), že je problém získat ropu od Saudské arábie – velkého exportéra ropy, který ztratil podstatnou část odbytiště v Indii a Číně (kvůli dovozu ruské ropy, která nemůže do Evropy). To vypadá zvláštně – spíše tipujeme, že je problém “jen” s vyjednáváním o ceně. Rozhodli jsme se proto přidat i tuto část rešerše, analýzy – abychom se podívali na to, čím se dá nahradit ruská ropa Urals grade.
Východoněmecké rafinerie s ukončily dovoz ruské ropy a kvůli kapacitě ropovodů ani nemohou jet na plný výkon
Německo od začátku roku 2023 zcela ukončilo dovoz ruské ropy. Podobně se zachovalo Polsko (poslední menší kontrakt Polsku ukončila ruská strana v únoru 2023).
Obě země tedy opustily dovoz ruské ropy severní větví ropovodu Družba. Tato část ropovodu bude nadále využívána jen pro import kazašské ropy. Rusko z toho sice bude mít tranzitní poplatky, ale hlavní platby za ropu budou chodit do Kazachstánu.
Dále je část tohoto ropovodu využívána pro dovoz neruské ropy z polského přístavu Gdaňsk do Německa.
Podle zpráv ale nestačí polské a německé ropovody z přístavů a kvůli tomu ani rafinerie Schwedt ani Leuna nejedou na plný výkon. To vše zatímco naopak Česká republika využívala naplno výjimky z embarga na ruskou ropu a dokonce zvyšovala podíl ruské ropy v roce 2022 a začátku 2023.
Dva články o nižším využití rafinerie Leuna:
Články a citace o nižším využití německé rafinerie Schwedt.
Nejdříve článek z března 2023 o problémech rafinerie Schwedt po ruském ukončení posledního menšího kontraktu pro Polsko (zastavení dodávek Družbou do Polska v únoru 2023):
However, three months after Warsaw and Berlin agreed to work together the refinery is running at 50-60% of capacity and those alternative supplies remain elusive.
Moscow last month retaliated against their bilateral efforts by halting oil flows to Poland via the Druzhba pipeline, thereby squeezing Poland’s ability to free up oil for Schwedt.
Polish state-controlled refiner PKN Orlen now needs to use more capacity at the Gdansk oil terminal to feed its own Plock refinery.
As result, Schwedt can count on one tanker slot in Gdansk per month at most, about 1 million metric tonnes of oil per year, or just a third of the volume earlier plans called for, a Polish source said.
(…) Last month, Germany laid out a plan that would see Schwedt achieve 75% output capacity within two and half years by boosting the capacity of the pipeline from Rostock to 9 million from 6 million tonnes of oil per year, Brandenburg’s economy ministry said.
Situace v květnu 2023 již byla pro rafinerii Schwedt nadějnější:
Germany’s Schwedt oil refinery will run at 70% of capacity from June, German state secretary Michael Kellner said on Friday as he greeted a tanker arriving at the Gdansk terminal in Poland with non-Russian oil en route to the refinery.
Schwedt was operating at 50-60% capacity earlier this year after Germany stopped oil supplies from Russia because of Russia’s invasion of Ukraine.
Germany has been working with Poland to try to secure supply for Schwedt via the oil terminal in Gdansk and the Polish section of the Druzhba pipeline.
Které jiné druhy nahrazují ruskou ropu? Urals grade nahradit pomocí Johan Svedrup, Arabian Light, West Texas Intermediate?
Vlivem ruského problému, ruské války proti Ukrajině a dalším zemím došlo k přesměrování logistických toků ropy. Ruská ropa proudí hlavně do Indie a Číny namísto do Evropy, jak jsme psali v 7. části analýzy.
Nejdříve uvádíme velmi dobrý přehled možných alternativních druhů ropy a jejich výhody a nevýhody:
https://www.vortexa.com/insights/crude/european-refiners-can-live-without-russian-urals/
A takto například nahradili v Polsku ruskou ropu Urals podle citace Bloomberg:
“Orlen replaced Russian oil mainly with the Arab Light grade from Saudi Arabia, Johan Sverdrup crude from the North Sea and West Texas Intermediate, which “is a great grade used to blend with other oils, the main reason why you see so much WTI going to Europe,” he said. The company is taking roughly 1 million barrels of WTI a month via a term-contract with Exxon Mobil Corp., the top exporter of US crude.”
Přehled podílů typů ropy v průběhu roku 2022 – dovoz po moři:
Je vůbec dostatek ropy pro Evropu (a tedy i pro ČR), když odmítá tu ruskou
V následující části se podíváme na to, jaká je asi dostupnost ropy z Perského zálivu a z USA – pro nahrazení ruské ropy do Evropy.
V prvním článku se píše o saudské nespokojenosti s tlakem na nižší cenu kvůli ruským dovozům do Indie. To nevyznívá, že by další ropu nemohli na výměnu dovézt do Evropy:
Ve druhém článku se píše také o zvýšených dovozech levnější ruské ropy do Indie:
Zvyšující se dovoz z USA
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/US-Oil-Is-Replacing-Russian-Crude-In-EU-Markets.amp.html
Další zajímavé odkazy k tématu nahrazování ruské ropy v Evropě
https://www.argusmedia.com/en/news/2425276-kazakh-crude-could-boost-schwedt-output?amp=1
Namísto další části rešerše jsme se věnovali rozhovoru s ředitelem Orlen Unipetrolu a v rozboru jeho odpovědí opět přinášíme některé grafy, analýzy, komentáře – je to tedy 10. část – rozhovor roku o (pomalém) odchodu od ruské ropy.